Produkty
Novinky
Testy
E-shop
Artists
Podpora a servis
Testy -> Testy -> Elektrické a ak. kytary

Paco Castillo, model 202 - španělská kytara

Paco Castillo, model 202 - španělská kytara

Španělská kytara Paco Castillo model 202

Přiznám se, že o kytarách Paco Castillo jsem se dozvěděl až po obdržení krabice a vybalení obsahu. Vykoukla na mne překrásná španělka v klasickém provedení. Všechny koncertní klasické kytary vypadají tak trochu podobně, takže toho, kdo na ně hraje, zajímá především jedna disciplína, a tou je zvuková kvalita. V nadprodukci asijských výrobků, které mají leckdy španělské názvy a se tak i tváří, však zde máme co do činění s opravdovou kytarou z Pyrenejského poloostrova.

Trochu historie

Paco Castillo je obchodní značka rodinné firmy Julia, kterou založil Jaime Julia Abad, hlavní konstruktér a manažer známé manufaktury Alhambra S. L.. Pracoval tam od roku 1973 až do května 2009. Z firmy Alhambra učinil světoznámou firmu na výrobu kytar s vysokou kvalitou a vynikajícím zvukem. Na úspěchu se podílel i další člen rodiny, Luis Julia, inženýr, který měl „na svědomí“ vývoj a nová technická řešení ve výrobě. Navrhl od roku 2002 mnoho nových modelů a také zavedl numericky řízené stroje, používané k výrobě. Stal se i hlavním programátorem.


Pozdější neshody s členy představenstva však ukončily spolupráci rodiny Julia s Alhambrou a nastalo založení firmy rodinné. Kytary Paco Castillo vznikají ve Valencii, kde je mnoho dalších výrobců, kromě Madridu asi největší koncentrace a bohatý historický odkaz valencijské stavitelské školy. Jen namátkou jmenujme manufaktury Raimundo, Aparicio, Sánchiz, Estéve, Hernandez, Prudencio Saez atd.

Popis

Našel jsem internetové stránky Paco Castillo a zjistil, že v základní nabídce je šest modelů kytar klasických, tři flamenco, pět s cutawayem neboli výkrojem a osazených elektronikou, dva modely menších velikostí a čtyři modely bandur. Všechny nástroje jsou vyráběny z ušlechtilých materiálů a je zde zřejmě zúročena čtyřicetiletá zkušenost v řízení velké manufaktury Alhambra.

Testovaná kytara patří k levnějším v produkci, a pokud to vezmeme od začátku, tak je druhá v řadě. Tomu odpovídají i použitá dřeva. Ozvučná deska je z kanadského červeného cedru z masivu. Luby a dno vykazují šetření a je zde použit laminovaný africký mahagon sapele. Krk masivní africký mahagon s lepenou hlavou a hmatník indický palisandr s devatenácti úzkými pražci. Tedy vcelku konstrukční klasika. Na kobylku je použit typický tmavý palisandr a má pěknou javorovou výložku. Sedlo kobylky je z neznámého materiálu, pravděpodobně umělá kost. Rozeta kolem ozvučného otvoru je skládaná z dřevěných kostiček a hezky vybarvená. U levného modelu hodnotím jako plus a svědčí to o poctivém přístupu výrobce. Lemování kolem ozvučné desky je jednoduchou červenou výložkou. Luby mají tenkou přírodní dřevěnou lemovku a působí velmi filigránsky. Rovněž i výložka na spodní desce. Hlavici kryje plátek palisandrového dřeva a poniklované mechaniky pracují jemně a bezchybně. Celý nástroj je kryt lesklým lakem, pravděpodobně polyuretanem. Značka nylonových strun nebyla uvedena.

Konstrukce

Cedrová ozvučná deska skrývá vespod pod kobylkou tři tenká smrková žebra do vějíře a na konci dvě do tvaru V. U levného modelu se opět šetřilo a ze zkušenosti vím, že špičkové modely mají žeber až sedm, nejčastěji pět. Je to pochopitelné a právě tato žebra a jejich uspořádání mají největší podíl na výsledné zvukové kvalitě a tvorbě alikvotních tónů, tedy i barvě tónu. Je zde tedy prostor k manévrování a rezerva pro vyšší řady, včetně ceny. Olubení je klasické a pevné. U vyšších řad je tvořeno z nařezaných pásků a na mistrovské kytary stavitelé používají jednotlivé špalíčky, které dolaďují rezonanci ozvučnice. Spodní deska je zpevněna třemi mahagonovými, poměrně tenkými žebry. Spojení krku s tělem je tzv. španělskou patkou opět ze dřeva mahagonového. Celé zpracování nese známky pečlivosti a dobré řemeslné práce.

Castillo de Almansa

Silueta hradu v logu firmy Paco Castillo náleží pravděpodobně hradu Castillo de Almansa. Tato tvrz se nachází ve městě Almansa, v provincii Albacete ve Španělsku, a patří k největším v regionu Castilla-La Mancha. Hrad, posazený nad pobřeží a záliv Cerro del Aguila, na strmém kopci, zvyšuje nádhernou siluetu města. Změnil několik majitelů a až v 15. století byl předán Juanu Pachecovi, který jako druhý markýz Villena provedl mnoho rekonstrukcí, které trvají až do současnosti.Od 16. století hrad, stejně jako mnoho dalších španělských hradů, provázel dlouhý proces opouštění a chátrání a až v roce 1952 došlo k zásadní rekonstrukci na jeho periferii. Je to jeden z nejmalebnějších španělských středověkých hradů.


Zvuk

Teď se samozřejmě dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu a zde se trochu zastavím. Opravdu jsem odhadem podle použitých materiálů nečekal, že budu tak trochu šokován. Při prvním akordu jsem zakroutil hlavou a tak trochu nevěřil, že je to ten typ, co je na nálepce uvnitř uveden. Moje uši, kdy hraju na koncertní kytary přes čtyřicet let, se zdráhaly slyšet to, co z nástroje vylezlo. Plný, bohatý harmonický tón s ohromným sustainem. U kytar levnější produkce jsem si již zvykl na to, že výrobci umějí po počítačovém modelování dostat z nástroje silné basy a celkovou dynamiku. Ovšem největší bolestí, a to nejen u levných kytar, jsou plné znělé výšky. Tady Paco Castillo opravdu zazářil. U kytary kolem sedmi tisíc jsem se s tím ještě nesetkal a nevím, jestli je to „nepovedená“ kytara, která tak trochu utekla z výroby, nebo vyšší typy vyprodukují to, po čem muzikanti u klasických kytar tolik touží... Určitě by stálo za to vyzkoušet nejvyšší z řady, model 205.

Nezapomínejme, že se pohybujeme na spodní hranici s tělem z mahagonové překližky a top výrobky používají masivní palisandr s mnohem větší pečlivostí zpracování a trochu odlišnou konstrukcí.



Závěr

Kytara mne opravdu překvapila svou zvukovou kvalitou, dobrým designem, za který by se nemusely stydět ani kytary mnohem a mnohem dražší, precizním zpracováním na danou třídu, perfektním laděním a především dlouhým a barevným sustainem, který velmi usnadňuje hru ve vyšších polohách, kde je již zvuk nástroje vlivem zkrácených strun mnohem kratší a tupý. Tady kytara exceluje. Samozřejmě, že středová zvuková barevnost není tak měkká a basy nejsou tak sametové jako u mistrovských nástrojů, ale Bach zněl velmi pěkně, španělské skladby měly čistotu a rasguado se neslévalo. Ale největší devizu ukázaly až skladby klasického a romantického charakteru. Za ty peníze se dostane do rukou nadaného žáka velmi dobrá investice a radost ze hry. Chvíli jsem uvažoval, zda si kytaru nenechat jako záložní nástroj k mému mistrovskému od Jana Schneidera. Takový ten cestovní na chalupu, kam se mi nechce tahat ten drahý. Jenže to už bych musel mít doma kytar asi padesát a štosovat je do stropu. Nemůžu kupovat všechno :-) V každém případě je Paco Castillo jako španělka opravdu ze Španělska, a ne z Číny. Nástroj je to velmi povedený, i když na našem trhu dosud neznámý. Je zde cítit něco z tradice, historie a zkušenosti španělských stavitelů kytar, ale také poctivost a rodinná zodpovědnost firmy. Asi nevyrábějí a nevozí do světa kamióny anonymních kytar. Pokud na Paco Castillo někde narazíte, zahrajte si na ni. Mně se moc líbila.

Info:
Španělská klasická kytara Paco Castillo s masivní cedrovou deskou. Cena je cca 7 900 Kč včetně DPH.

Plus:
zvuk, sustain
řemeslné zpracování
použité materiály
cena

Mínus:
vzhledem k ceně neshledáno

Technická specifikace:

přední deska: kanadský červený cedr, masiv
luby a dno: laminovaný mahagon sapele
krk: africký mahagon
hmatník: palisandr
kobylka: palisandr
rozeta: dřevo
počet pražců: 19
mechanika: otevřená, klasická, poniklovaná
délka: 1000 mm
šířka: 380 mm
výška lubu: 102 mm
menzura: 650 mm
šířka nultého pražce: 52 mm
tloušťka kru pod nultým pražcem: 21 mm
tloušťka krku u patky: 24 mm

www.guitarraspacocastillo.com

Psáno pro: časopis Muzikus 2013/02
Autor: Luboš Malý

<< Zpět