Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /www/doc/www.3dmusic.cz/www/function.php on line 48
Test harmonik TOMBO HOPE 10
Produkty
Novinky
Testy
E-shop
Artists
Podpora a servis
Testy -> Testy -> Foukací harmoniky

Test harmonik TOMBO HOPE 10

Test harmonik TOMBO HOPE 10

Před časem jsem byl požádán firmou 3D Music o posouzení harmonik fy.Tombo, typ Hope 10, které by se v brzké budoucnosti měly objevit na tuzemském trhu. Tombo je osvědčená japonská firma, na jejíž výrobky hraji již od jejich uvedení na náš trh, takže ve mě tahle harmonika vzbuzovala značnou zvědavost, zvlášť když jsem se dověděl, že se má jednat o nástroj pro začínající a mírně pokročilé hráče a je tedy kladen důraz na dostupnou cenu při zachování typických vlastností harmonik Tombo – kvality a odolnosti. K dispozici jsem měl dva nástroje v ladění C dur a A dur. Podle informace dodavatele by harmoniky měly být dodávány ve všech durových laděních.

Konstrukce a zpracování

První dojem na mě tento nástroj udělal velmi pozitivní. Harmonika je balena v plastové krabičce, která nástroj dokáže mechanicky spolehlivě ochránit při přepravě, skladování i při jeho příležitostném používání. Tvarově je krabička charakteristická pro vyšší typovou řadu firmy, ULTIMO. Tvarově i rozměrově je harmonika rovněž shodná s nástroji Ultimo.

Zpracování krycích plechů (covers) je na první pohled dokonalé.  Pro jejich výrobu byly s největší pravděpodobností využity upravené lisovací a ohýbací matrice primárně používané pro zmiňovanou řadu Ultimo, avšak pravděpodobně se jedná o výběhové matrice nebo o méně dokonalou lisovací technologii, jelikož při bližším porovnání s originálem Ultimo lze v oblinách coverů zaznamenat dílčí nepravidelnosti, které jsou však zřejmé až při skutečně „hnidopišském“ pátrání. Pro typ Hope 10 byl zvolen samostatný originální logotyp uvedený na krabičce i na horním coveru. Rovněž mě překvapilo, že covery jsou s největší pravděpodobností vyrobeny z nerezové oceli. Magnet na materiál nereaguje a při relativně hlubokém vrypu na vnitřní straně se materiál jevil homogenní a barevně stálý – takže žádná povrchovaná mosaz. Covery jsou na harmonice spojeny 2 páry trubičkových (!) šroubů, což je technologie standardně používaná pro vyšší třídy harmonik.

Jazýčkové desky (reedplates) jsou vyrobeny z mosazi, tvarově dokonale zpracovány s velmi solidní přesností a skvěle dosedají do prolisů v korpusu (comb). Přes korpus s předlisovanými průchozími otvory jsou spojeny 7 (!) křížovými samořeznými nerezovými šroubky, které zaručují rovnoměrné dosednutí a utěsnění sestavy reedplates/comb, přičemž dostatečný počet šroubů zamezuje prohnutí desek při dotažení. Jazýčky jsou ve slotech umístěny přesně. K jazýčkové desce jsou upevněny tradičně nýty, nastavení odstupu jazýčku od desky (gapping) je z výroby provedeno bezchybně, takže pro běžnou hru není nutno na nástroji cokoli seřizovat. Drobnou vadou na kráse je způsob ladění jazýčků. Materiál není ubrán v celé šíři jazýčku –  patrně strojní práce mikrofrézkou, v níž byl upnut relativně hrubý nástroj. Ten má na svědomí značně drsný povrch jazýčku, na němž mohou ulpívat nečistoty způsobující jeho rozladění nehledě na to, že mohou v materiálu vzniknout mikrotrhliny, které mohou negativně ovlivnit životnost.

Korpus (comb) je tlakově lisován z ABS. Výlisek je velmi přesný, bez otřepů a tvarově stálý. Všechny díly nástroje do sebe bezvadně zapadají a případná demontáž a zpětná montáž nástroje je naprosto bezproblémová.

 

Hraní

Při zahrání prvních tónů jsem spokojeně konstatoval, že na základě solidního zpracování a seřízení nástroje „z krabičky“ jazýčky nedrnčí, nemají falešný vzduch a rozeznívají se lehce v celém tónovém rozsahu nástroje. Překvapilo mne, jak jazýčky okamžitě, rychle a ochotně reagují na změnu dechu, takže lze hrát se slušnou dynamikou, což se u nástrojů nižší cenové třídy běžně nestává. Tón se dá velmi lehce ohýbat (bending), takže nástroj umožňuje bezproblémové hraní nejen v základní – první poloze (straight), ale rovněž v poloze druhé (cross) a případně dalších. Pro použití overblowingu by nástroj patrně potřeboval individuální nastavení gappingu.

Tóny jsou na harmonice seřazeny v tradiční řadě Richter tuning. Ladění nástroje je rovnoměrně temperované (opět indicie ukazující na strojní ladění), referenční A odpovídá 440Hz. Na testovaných kusech byly v jednom případě 4, v druhém případě 5 tónů mírně rozladěny v rozsahu odchylek +/- 4 cent (maximální odchylka -7 cent). Všechny odchylky jsou u harmonik této třídy v běžné toleranci a daly se bezproblémově doladit.

Harmoniky mají příjemně měkký, lehce sametový tón, blížící se soundu harmonik s dřevěným korpusem. Barva tónu připomíná dražší typ Ultimo, chybí mu však průraznost a intenzita. Kvalitativně je tón pod úrovní harmonik Ultimo i Lee Oskar, pro cenovou úroveň nástroje je však kvalita tónu nadprůměrná.

Životnost nástroje s ohledem na krátkou dobu používání nebyla testována.

 

Celkový dojem

Z mého pohledu se jedná o velmi dobrý nástroj pro začátečníky a  „weekendové“  hráče nebo pro hraní „do hospody“, ale i jako solidní alternativu do zkušebny pro profesionální hráče. Při vhodné amplifikaci harmonika v žádném případě neudělá ostudu ani na pódiu. Použití osvědčené konstrukce (Ultimo) a solidní, na „no name Asii“ (harmoniky se údajně z cenových důvodů vyrábějí mimo Japonsko) velmi nadstandardní, dílenské zpracování. Pokud tato úroveň zůstane zachována, bude tato harmonika za cenu 390,- Kč na krámě důstojným zástupcem fy. Tombo v nižší střední třídě a s určitostí si najde své příznivce. Přestože harmonika není na trhu ve třídě low-end, investice do ní se rozhodně vyplatí i začínajícím hráčům. Název Hope (= naděje) je zvolen prozíravě, neboť nástroj je pro ty, co to s hraním na foukací harmoniku myslí vážně, opravdovou nadějí pro další úspěšný rozvoj.

 

Plusy a minusy

+ celková úroveň zpracování

+ optimální tloušťka jazýčků a jejich reakce na dech

+ příjemná barva tónu zejména u hlubších ladění

+ solidní cena

 

- ne zcela přesné ladění

- menší průraznost tónu

 

 

Pro 3D Music zpracoval Ivan Tůma

http://trosky.wz.cz/

http://www.tombo-m.co.jp/eng/

<< Zpět